Підсумки діяльності: Річний звіт 2019-2020р.

 

Отто та Флоренс (роздуми)

 Яка дивовижна організація була створена в Запоріжжі (Україна)!

Це підтверджують учасники програм, які прийшли на святкування 15-річчя організації, що відбулось у вересні 2019 року.  

Насправді вражає те, що з появою пандемії COVID-19 креативність співробітників дозволила їм розширити свою роботу та вийти за межі міста.

Ми дуже раді, що ті ресурси, якими ми забезпечуємо Центр «Флоренс» для його функціонування, чесно та цілеспрямовано використовуються організацією. Співробітники ЗОГО «Флоренс» для нас є прикладом відданого служіння людям, сім’ям та суспільству в цілому.

Ми щасливі, що керівництво організацією з боку Канади погодилася взяти на себе наша донька Керен. Вітаємо, і нехай будуть благословенні всі ваші зусилля.

  

 

 

Слово директора

Минув ювілейний для Центру «Флоренс» рік. 15 років тому ми зареєстрували Запорізьку обласну громадську організацію «Флоренс» і мали досить загальне уявлення про те, якою вона буде. Ми – це лікарі-психіатри, соціальні педагоги, психологи. Підтримали нас у цьому перш за все наші канадські колеги і партнери Флоренс Дріджер, Отто Дріджер і Стівен Тіссен. Вони ж і надали нам можливість побачити, яким чином подібні соціальні центри функціонують в Канаді, і які проблеми допомагають вирішувати людям і суспільству.

Величезну роль у становленні організації зіграв ректор Запорізького національного університету Толок В.А. Ознайомившись із зарубіжним досвідом такої роботи, він сказав: «Так, давайте відкривати й у нас такі структури!» Він був упевнений, що це дуже важливо для життя українських людей. І не помилився!

 Повірив у нашу організацію і допоміг відкрити нам новий напрямок доктор Дітер Даммерінг, голова комплексу “Kinderfvörderverk” для дітей з особливостями розвитку в Німеччині. З ним ми співпрацюємо вже більше 10 років, допомагаючи сім’ям, які виховують дітей з інвалідністю.

 Протягом багатьох років велика підтримка й допомога надається нам “Mеnnonite Benevolent Society” на чолі з Луї Савацкі.

Ще одна дуже важлива для нас організація – “Communities Care Supportive Society”, директор – Керен Сантьяго. Ця структура є нашою моделлю в роботі! Намагаємося робити также багато як і вони

Підводячи підсумки року, я запитала себе, що в ньому було найважливіше і найголовніше. Без сумніву, це – 15-річний ювілей організації. Найбільш хвилюючим моментом було, коли всі ми: українці, канадці, німці –  співали пісню «We Are the World». Надзвичайна єдність думок і сердець стількох людей, які змогли принести користь нашим співгромадянам!

Завдяки Центру «Флоренс» ми познайомилися і співпрацюємо з людьми різних професій: педагогами, психологами, соціальними педагогами, поліцейськими, менеджерами різних організацій і просто гарними людьми, які прагнуть поліпшити життя інших!

Коронавірус відкрив нові напрямки роботи, розширив географію наших послуг і показав безмежні можливості в творчості та професійній роботі. А наша діяльність, перш за все, мистецтво бути корисним!

 Навряд чи ми могли б стільки зробити, якби не Дорадча Рада. Ці люди-добровольці, вони ведуть і направляють діяльність нашої організації.

З цього року Дорадчу Раду очолює Керен Дріджер! Знаючи її запальний невгамовний характер, енергійність і творчість, чекаємо нових ідей та напрямів у роботі!

Людмила Романенкова

 

 

 

Нам 15 років!

За робочими буднями та активними подіями на теренах допомоги незахищеним верствам населення ми і не помітили, як Центру «Флоренс» виповнилося 15 років. Звісно, пройти повз таку чудову нагоду і не запросити у гості друзів, колег та однодумців ми просто не могли! Святкування відбувалося у затишному приміщенні Будинку побуту «Ювілейний». Привітати завітали майже 60 гостей. Серед них були канадські та німецькі спеціалісти, які працювали з Центром «Флоренс» всі ці роки. Були присутні закордонні соціальні працівники, педагоги, психологи, бізнесмени та навіть один поліцейський.

Під час презентацій досвіду участі у різних програмах та проектах, наші колеги ділилися власними враженнями щодо взаємодії з Центром «Флоренс». Багато теплих слів було сказано від директора Комишуваської школи соціальної реабілітації Лариси Ніконенко та волонтера програми «Ми такі ж, як усі!» Сергія Булатова; представників загальноосвітніх шкіл № 5 Світлани Шамрай  та № 42  Наталії Бачурської (програма «Здорове покоління»); координатора Шкільної служби порозуміння «Фенікс» Ірини Юрченко (проєкт «Шкільна медіація»); керівника практики студентів від Економіко-правничого коледжу Катерини Тарасової. Але найбільше бажаючих поділитись власними враженнями та емоціями було від учасниць проєкту «Я – красива!» на чолі з завідувачкою територіального відділення Вознесенівського району Тетяни Новик. Дуже потішило те, що майже всі жінки-учасниці намагались врахувати рекомендації, отримані під час участі у проєкті та виглядали ошатними та святковими.

Наприкінці зустрічі всі присутні були вражені великою кількість справ та їх масштабністю за час діяльності ЗОГО «Флоренс».

Ми щиро вдячні всім, хто так чи інакше зробив внесок в розвиток програм та проєктів Центру «Флоренс»! Завдяки спільним зусиллям за 15 років ми змогли надати соціальну, психологічну та педагогічну допомогу

38 415 особам. Дякуємо, що ви з нами!

 

«Цей день був сповнений радістю, надією, знаннями. Святкування підкреслює вплив Центру «Флоренс» на людей, сім’ї, фахівців і громадськість.»

Керен

 

 

«Ювілей Центру «Флоренс» дав можливість познайомитися з іноземними партнерами. Гості отримали цікаві призи та занурилися у спогади, пов’язані з Центром.»

Карина

 

«Дуже приємно і радісно було побачити учасників різних програм та проектів разом. Отримала неймовірні враження від зустрічі з давніми друзями (колишні колеги, волонтери).»

Олена

 

 

“Мені найбільше запам’яталося як ми разом із гостями співали пісню «We Are the World». Було дуже душевно і зворушливо. Так само було надзвичайно приємно бачити всіх тих людей, з якими співпрацює і надає допомогу наша організація. Це дає можливість переконатися, що ми працюємо не даремно, а приносимо користь суспільству.»

Алла

 

 

Програма «Кенгуру»

Програма соціальної реабілітації дітей з особливостями розвитку з 2 до 7 років. Більшість малюків мають розлади аутичного спектру, також є вихованці з синдромом Дауна, гіперактивністю, ЗПМР.

Однією з визначних подій року для нас стала міжнародна конференція в ЗНУ, де  іноземні спеціалісти по роботі з дітьми з особливостями розвитку ділилися досвідом роботи у своїх країнах. Зустріч Дітера Даммерінга (директора інтеграційного дитячого комплексу в м. Магдебург, Німеччина) з батьками дітей, що відвідують наші програми «Кенгуру» та «Кенгурятко». Під час зустрічі батьки замислилися, оскільки було порушене важливе питання –  прийняття дитини з особливими потребами. Як виявилося, більшість з них просто не готові прийняти свою дитину з її особливостями.

У цьому році нам вдалося здійснити 9 виїзних заходів. Це поїздки у парки, до розважального центру, похід до бібліотеки, відвідини оздоровчого комплексу та ін. Цьогоріч ми спробували відвідати сауну з басейном усім дитячим колективом. Малюки отримали незабутні враження: спілкування не лише з дорослим, а й з друзями під час купання, веселі ігри у воді, виконання фізичних вправ, дихальна гімнастика, душевне чаювання та багато інших розваг.

 Кожна поїздка привносить певні позитивні зміни як для окремої дитини так і для нашого суспільства в цілому. Ми все частіше помічаємо, що інші люди не відсторонюються від нас, а навпаки намагаються поспілкуватися з малюками. Таким чином, діти навчаються спілкуватися, поводитися в певних життєвих ситуаціях. Похід до розважального центру допоміг Т. перебороти страх великих приміщень, для М. відвідини парку допомогли у тренуванні соціально-прийнятних норм поведінки, для З. і А. такі поїздки стали досвідом спілкування з іншими дітьми. Особливо запам’ятався нам «новорічний марафон» – відвідини всіх ялинок нашого міста. Навіть холодна погода не завадила дітям весело і корисно провести час.

Заняття з пухнастою улюбленицею собачкою Хіларі (каністерапія) проводилися двічі на місяць. На цих заняттях малюки знайомляться з елементами дресури, разом з тваринкою вивчають емоції тварин і людей, виконують логічні вправи, працюють з картками та предметами. Заняття дають позитивні результати як в емоційному розвитку дітей, так і в інтелектуальному. Для нас великим досягненням став наступний випадок: дитина, з обмеженням власного простору для спілкування раніше нікого до себе не підпускала. Через кілька зустрічей дозволила песику лежати поряд, притулившись до неї, а пізніше почала ділитися з нею своїми іграшками (які раніше взагалі нікому не дозволялося чіпати). З часом ці навички було перенесено і на спілкування з іншими дітьми.

Зустрічі з музичним терапевтом проходили раз на тиждень. Під час занять виявили музичні здібності деяких дітей: Д. почав танцювати повільні танці; М. виявив схильність до гри на музичних інструментах (чудове відчуття ритму).

У кінці року в зв’язку з ситуацією у світі (пандемія), нам довелося працювати дистанційно. Робота здійснювалася в телефонному режимі та у створеній групі Viber. Батькам надсилалася завдання, які вони виконували разом із дітьми вдома. Дуже потішив той факт, що батьки активно працювали з малюками під час карантину. Проводилися індивідуальні консультації щодо організації занять удома. Цей період показав на скільки батьки готові працювати зі своїми дітьми.

З метою підвищення кваліфікації за період карантину наші співробітники прослухали 10 навчальних семінарів, прочитали близько 20 наукових статей та книг, створили 3 відеоролики для тренування фізичних якостей дітей, виготовили більше 30 дидактичних ігор та розвиваючих занять, підготували 16 презентацій для дітей (візуальні підказки для ознайомлення з відповідною темою програми), батьків (з відповідної проблематики) та студентів, що приходять до нас на практику (особливості прояву певних розладів чи діагнозів).

Значну допомогу надавали волонтери під час поїздок, при підготовці методичного матеріалу, для облаштування кімнат та дитячого майданчика. Дуже вдячні їм за креативність та старанність! Окрім цього молоді люди мали змогу навчитися проводити діагностику психічного та фізичного розвитку дітей, виконувати завдання та вправи з дітьми.

У наступному році ми плануємо проводити якомога більше виїзних заходів і залучати більше волонтерів. Важливий момент, на який плануємо звернути увагу – це навчання батьків. Маємо намір створити для них освітні курси. Лише після їх проходження приймати дітей у групу.

       

 

 

 

«Діти незабаром будуть бігти до вас за спасінням від постійних завдань вдома. Шнурування, ґудзики, шиття, праця, чим тільки не займаємось..»

Мама М.

 

«…дуже важлива тема для нас …прислухаємось до ваших рекомендацій…»

Мама Ж.

Дуже вдячні за вашу підтримку і корисну інформацію!»

Мама В.

 

Проєкт «Кенгурятко»

лікувальною лабораторією ЗНУ реалізує проєкт «Кенгурятко» для дітей з особливими потребами віком від 2 до 7 років. Мета проєкту – рання психологічна реабілітація. Заняття проводить психолог за індивідуальним графіком.

Протягом року 6 дітей відвідували заняття з проєкту. Було проведено понад 660 індивідуальних занять. Для кожного малюка була розроблена індивідуальна програма психологічної реабілітації. Вона включала в себе розвиток і корекцію пізнавальної та поведінкової сфери, розвиток комунікативних навичок. Також психолог проводив регулярні консультації батьків з метою надання допомоги сім’ям із дитиною з особливостями розвитку,  розробляв рекомендації щодо адаптації дитини в соціумі.

Кожному успіху вихованців раділи не лише батьки та керівник проекту, а й увесь колектив ЗОГО «Флоренс». Адже коли дізнаєшся, що дитина, яка раніше потребувала постійної взаємодії з дорослим, почала розвивати навички самостійної гри або навчилася висловлювати свої бажання за допомогою візуального супроводу, то позитивні емоції просто переповнюють! Хочеться робити ще більше можливого, щоб покращити життя цих особливих дітей та їх батьків.

Приводами для радості цього року для нас також ставали наступні успіхи наших вихованців:

М. навчився висловлювати свої бажання за допомогою системи PECS, навчався виконувати прості логічні вправи, почав впевненіше тримати олівець;

У. навчилася відповідати на питання «де?», «куди?», «чим?», «навіщо?», встановлювати причиново-наслідкові зв’язки, запам’ятовувати прості вірші;

Л. вчився говорити словосполучення, складати прості речення, активно наслідував ігрові сценарії, які пропонують інші діти та дорослі.

Окремим задоволенням для нас стало те, що У. почала відчувати себе впевнено у дитячому колективі і перейшла у програму «Кенгуру», а С. успішно завершила участь у проєкті, і зараз відвідує звичайний дитячий садок!

У зв’язку з карантином та неможливістю проведення занять зі спеціалістом, для кожного учасника проєкту було розроблено банк домашніх завдань та надані рекомендації батькам щодо проведення занять у домашніх умовах. Спеціаліст щотижнево здійснював моніторинг домашньої роботи та вносив корективи у її виконання. Крім того, за необхідністю здійснювалась психологічна підтримка батьків, надавались рекомендації щодо мінімізації негативних проявів у дитини (істерик, небажаної поведінки), здійснювався підбір індивідуальних методів організації та мотивування навчальної діяльності дитини в домашніх умовах

За час існування проєкту спостерігається стійка позитивна динаміка у розвитку вихованців. Це спільна перемога колективу спеціалістів та батьків, це наша віра у дитину, у її успіх, а також індивідуальний підхід, копітка щоденна праця і, безперечно, любов!

     

Програма «Здорове покоління»

Цього року програма «Здорове покоління» пережила одразу два карантини. Спочатку це був зимовий карантин пов’язаний із захворюванням на грип та ГРВІ, а потім весняні заходи в зв’язку з запобіганням поширення COVID-19. Та, незважаючи на всі перепони, нам вдалося плідно попрацювати.

На початку навчального року нас запросили до школи № 80. Фахівці ЗОГО «Флоренс» зустрілися з батьками учнів початкової школи. Розглядалися питання вікових особливостей дітей молодшого шкільного віку і питання взаємодії батьків і вчителів. На лекції були присутні близько 100 осіб. Багато батьків зраділи, що саме в їхній школі планується створення центру розв’язання конфліктів.

Також  цього навчального року ми продовжили просвіту молодших школярів із питань фізіологічних та психологічних змін, які з ними відбуваються. Наші фахівці провели одразу три заняття для учнів 4 класів ЗОШ №52 на тему «Я дорослішаю». За традицією це заняття відбувалося окремо для хлопців та дівчат. З огляду на попередній досвід, формат занять для хлопців було дещо змінено. Проте і це не повністю допомогло донести всю необхідну інформацію. Хлопці весь час голосно сміялися, жартували та кепкували. На нашу думку, це пов’язане з тим, що з майбутніми чоловіками мало хто говорить на подібні теми і всю інформацію вони отримують від друзів з вулиці, з телебачення та Інтернету. Проте розуміння власного організму, його потреб та причин виникнення різних дискомфортів є обов’язковим для повноцінного гармонійного розвитку людини. Зі свого боку фахівці ЗОГО «Флоренс» будуть продовжувати роботу щодо просвітницької діяльності у цій сфері та залучатимуть й інших спеціалістів, батьків та керівництво навчальних закладів.

Трохи неочікуваним для нас було запрошення від адміністрації Михайло-Лукашівської загальноосвітньої школи. Там наші фахівці провели одразу 7 цікавих занять: статеве виховання, професійне самовизначення, профілактика інтернет-залежності, профілактика куріння та тренінгове заняття «Конфлікт – загроза чи можливість». Школярам дуже сподобались запропоновані форми роботи та поданий матеріал. Також учні з великим зацікавленням розглядали роздатковий матеріал, що ми для них підготували.

Через карантинні обмеження, пов’язані з запобіганням розповсюдження коронавірусної інфекції, із середини березня вся робота за програмою «Здорове покоління» була переведена у онлайн форматі. Ми публікували дописи на наших сторінках у Facebook та Instagram. Здебільшого публікації робилися у вигляді картинок із інформацією, оскільки такий формат більше подобається інтернет спільноті (коротко, яскраво, інформативно). У наших дописах ми торкалися різних питань: профілактики куріння та алкоголізму, вікових змін у підлітковому віці, конфліктів, дитячо-батьківських відносин. Та найбільш популярною виявилась інформація про емоційне та професійне вигорання, позитивне мислення, поради про те, як не втомлюватися від онлайн-спілкування та як зберегти своє психічне здоров’я під час карантину.

Навчання практиків соціальної сфери

У вересні на запрошення Вознесенівського територіального центру фахівці ЗОГО «Флоренс» брали участь у посвяченні в студенти клієнтів відділення. Цьогоріч університет третього покоління пропонує слухачам цикл лекцій про видатних українців. Близько 50 бажаючих записались на лекції в університет.

Центр «Флоренс» продовжив співпрацю з Запорізьким обласним інститутом післядипломної педагогічної освіти (ЗОІППО). У жовтні та листопаді  до нас завітали три групи соціальних педагогів/психологів (разом 29 спеціалістів). Фахівці отримали нові ідеї та ознайомилися з цікавими формами роботи. Найбільше захоплення викликало знайомство з проєктом «Я – красива!», а більше за все питань виникало під час обговорення теми «Булінг» та «Шкільна медіація».

Одна зі слухачок поділилась власним досвідом створення служби порозуміння в навчальному закладі. Вже протягом двох років жінка намагається запровадити подібну службу, але адміністрація створює перепони на її шляху, що робить утілення ідеї неможливим. Ми сподіваємось, що керівництво цієї та інших шкіл зрозуміють важливість створення служб порозуміння, їх значну роль у зменшенні шкільних конфліктів та зроблять все можливе для їх організації.

У лютому Л. Романенкова виступила перед студентами, магістрами, аспірантами, викладачами ЗНУ з розповіддю про можливості та перспективи участі в американському конкурсі академічних обмінів імені В. Фулбрайта.

Карантинні обмеження внесли свої корективи в роботу Центра «Флоренс». Та наші фахівці не тільки не склали руки, а й креативно підійшли до виходу з ситуації, що склалася.

Оскільки ми не мали можливості зустрітись з педагогами та психологами особисто, ми почали публікувати дописи у мережі Facebook. Теми, які ми обрали, спирались на відгуки та коментарі наших читачів. Найбільш популярними виявились публікації що стосувались профілактики професійного вигорання, конфліктів, профілактики стресу, встановлення особистих кордонів,  емоційного вигорання тощо. Неочікувано для нас ці публікації почали набирати дуже велику кількість вподобань та репостів. Наприклад, допис «Стоп насилля» (профілактика домашнього насильства) поширили 700 читачів, практична вправа «Моє професійне дерево» сподобалась 520 читачам, а інформацію щодо профілактики професійного вигорання поширили аж 903 особи.

Завдяки неабиякій активності наших читачів під дописами на нашій сторінці (вподобання, репости, коментарі), ми вирішили спробувати нову для нас форму діяльності – проведення онлайн-семінарів. Фахівцями ЗОГО «Флоренс» було розроблено та проведено п’ять семінарів-практикумів, спрямованих на профілактику професійного вигорання та стресу, підвищення рівня емоційної компетентності та ефективної комунікації. Нашими слухачами стали вчителі, психологи, соціальні педагоги, вчителі-дефектологи та інші фахівці з 14 обл

На початку літа фахівці ЗОГО «Флоренс» провели два блог-кафе в межах проєкту «Голос жінки має силу». Заходи були присвячені конфліктологічній компетентності та поширенню інформації про шкільну медіацію. Участь у блог-кафе взяли майбутні соціальні працівники та журналісти.

Під час зустрічі, присвяченій роботі шкільної служби медіації, намагалися розібратися, яку роль конфлікт відіграє у житті, чи легко бути безконфліктною особистістю, яким чином шкільна служба порозуміння сприяє створенню безпечного освітнього середовища та як розповсюджувати інформацію про роботу шкільних медіаторів. Учасники розповідали про своє бачення суті конфліктів. Та найжвавіше за все пройшли практичні вправи, завдяки яким майбутні соцробітники пересвідчилися, як може відрізнятися погляд на одні й ті ж речі у різних людей, яких змін набуває побачене або почуте при передачі одне одному, і як все це може стати підґрунтям для виникнення конфліктів.

Було підняте питання важливості різнобічного погляду на ситуацію, складання цілісної картини задля розуміння сторонами одне одного та успішного розв’язання конфлікту з урахуванням інтересів кожного.

Учасники висловили побажання, щоб кожна школа мала свою службу порозуміння, бо це важливо для розповсюдження культури ненасильницького вирішення конфліктів та гуманізації суспільства.

У другому заході проєкту приділили увагу основним положенням конфлікту, необхідним крокам та стилям розв’язання. Попри те, що учасники виявили певний рівень обізнаності, жоден не залишився осторонь інтерактивної роботи та дізнався або зрозумів для себе щось нове. Наприклад, кілька учасників відзначили, що зовсім по-іншому сприймали такий стиль вирішення конфлікту, як компроміс. Протягом зустрічі дізналися в чому відмінність компромісу від співробітництва, коли рішення здатне повністю задовольнити обидві сторони, зрозуміли, що одна ситуація може мати кілька способів розв’язання, у залежності від того, як ми її сприймаємо та що маємо на меті.

Молоді люди активно брали участь у практичних вправах: випробовували на собі вплив упереджень та суджень на сприйняття інформації, викривлення інформації в процесі її передачі, визначали позиції та інтереси сторін у конфлікті, шукали різні способи розв’язання конфліктів, сміливо дискутували між собою та з фахівцями!

З метою підтримки психологічного стану колективу, психологами нашої організації протягом року були розроблені і проведені семінари для співробітників Центру «Флоренс» з формування позитивного мислення та профілактики емоційного вигорання.

За домовленістю із Запорізьким національним університетом з вересня 2020 року спеціалісти Центру «Флоренс» планують читати курс лекцій для студентів спеціальності «Соціальна педагогіка»,  а також  будуть надавати консультативні послуги кафедрі, спільно проводити науково-методичні та практичні заходи

астей України, для кого ці теми виявилися вкрай необхідними. Для нас досвід проведення подібних заходів став дуже корисним. Ми побачили можливість подальшого розвитку діяльності організації, особливо в умовах реалій сьогодення.

У період карантину для студентів-магістрів Запорізького національного університету спеціальності «Соціальна педагогіка» була прочитана онлайн-лекція «Любов у похилому віці».

На початку літа фахівці ЗОГО «Флоренс» провели два блог-кафе в межах проєкту «Голос жінки має силу». Заходи були присвячені конфліктологічній компетентності та поширенню інформації про шкільну медіацію. Участь у блог-кафе взяли майбутні соціальні працівники та журналісти.

Під час зустрічі, присвяченій роботі шкільної служби медіації, намагалися розібратися, яку роль конфлікт відіграє у житті, чи легко бути безконфліктною особистістю, яким чином шкільна служба порозуміння сприяє створенню безпечного освітнього середовища та як розповсюджувати інформацію про роботу шкільних медіаторів. Учасники розповідали про своє бачення суті конфліктів. Та найжвавіше за все пройшли практичні вправи, завдяки яким майбутні соцробітники пересвідчилися, як може відрізнятися погляд на одні й ті ж речі у різних людей, яких змін набуває побачене або почуте при передачі одне одному, і як все це може стати підґрунтям для виникнення конфліктів.

Було підняте питання важливості різнобічного погляду на ситуацію, складання цілісної картини задля розуміння сторонами одне одного та успішного розв’язання конфлікту з урахуванням інтересів кожного.

Учасники висловили побажання, щоб кожна школа мала свою службу порозуміння, бо це важливо для розповсюдження культури ненасильницького вирішення конфліктів та гуманізації суспільства.

У другому заході проєкту приділили увагу основним положенням конфлікту, необхідним крокам та стилям розв’язання. Попри те, що учасники виявили певний рівень обізнаності, жоден не залишився осторонь інтерактивної роботи та дізнався або зрозумів для себе щось нове. Наприклад, кілька учасників відзначили, що зовсім по-іншому сприймали такий стиль вирішення конфлікту, як компроміс. Протягом зустрічі дізналися в чому відмінність компромісу від співробітництва, коли рішення здатне повністю задовольнити обидві сторони, зрозуміли, що одна ситуація може мати кілька способів розв’язання, у залежності від того, як ми її сприймаємо та що маємо на меті.

Молоді люди активно брали участь у практичних вправах: випробовували на собі вплив упереджень та суджень на сприйняття інформації, викривлення інформації в процесі її передачі, визначали позиції та інтереси сторін у конфлікті, шукали різні способи розв’язання конфліктів, сміливо дискутували між собою та з фахівцями!

З метою підтримки психологічного стану колективу, психологами нашої організації протягом року були розроблені і проведені семінари для співробітників Центру «Флоренс» з формування позитивного мислення та профілактики емоційного вигорання.

За домовленістю із Запорізьким національним університетом з вересня 2020 року спеціалісти Центру «Флоренс» планують читати курс лекцій для студентів спеціальності «Соціальна педагогіка»,  а також  будуть надавати консультативні послуги кафедрі, спільно проводити науково-методичні та практичні заходи

 

Практика студентів

Цього року між Центром «Флоренс» та Запорізьким національним університетом (ЗНУ) було оновлено договір про співпрацю. Одним з пунктів є надання ЗОГО «Флоренс» бази практики для студентів. Для максимально цікавої, інформативної та корисної діяльності, співробітниками Центру було розроблено план роботи для майбутніх фахівців на 2019-2020 навчальний рік, який включав у себе взаємодію з дітьми з особливостями розвитку, розробку занять для школярів, проведення профілактичних занять у школах, участь у діяльності Шкільних служб порозуміння (ШСП).

На початку нового навчального року в рамках курсу «Вступ до спеціальності» до ЗОГО «Флоренс» завітали студенти першого курсу Економіко-правничого коледжу спеціальності «Соціальна педагогіка». Юнаки та дівчата (30 осіб) ознайомилися з поняттям «громадська організація», дізнались про напрямки діяльності та спробували свої сили в декількох колективних вправах.

Під час ознайомчої практики студентів 1 курсу факультету Соціальної педагогіки та психології (СПП) Запорізького національного університету спеціальності «Спеціальна освіта», фахівці ЗОГО «Флоренс» провели презентацію діяльності організації та розповіли про особливості роботи з дітьми з інвалідністю.

Від факультету СПП ЗНУ в листопаді на практику було направлено двох магістрів І курсу (спеціальність «Соціальна педагогіка»), у січні – сім студентів IV курсу (спеціальність «Соціальна педагогіка»). А в рамках співпраці із Національним університетом «Запорізька політехніка» у лютому до нас на практику було направлено 3 майбутніх соціальних працівника (IV курс).

Протягом практики студентки розробляли лекції-презентації для учнів    7-11-х класів з таких тем: «Профілактика вживання енергетичних напоїв», «Профілактика вживання наркотичних речовин», «Профілактика інтернет залежності». Також дівчата розробляли вікторини зі статевого виховання для учнів 4-11 класів та тренінгові заняття з профілактики конфліктів. З презентаціями усіх напрацьованих матеріалів студенти виступили перед фахівцями ЗОГО «Флоренс». Також дівчата допомагали співробітникам програми «Кенгуру» та проєкту «Кенгурятко» розробляти нові методичні матеріали для занять із дітьми; брали участь у прогулянках, екскурсіях та групових заняттях вихованців. На базі навчально-лікувальної лабораторії СПП під час роботи проєкту «Кенгурятко», проходила практику студентка спеціальності «Психологія», у ході якої вона ознайомилася з основними формами та методами роботи з дітьми з особливостями розвитку.

У зв’язку з карантином (з метою запобігання поширенню грипу та ГРВІ), який було оголошено у навчальних закладах м. Запоріжжя у лютому, не всім студентам вдалося відвідати школи та на практиці застосувати отримані знання й навички. Лише одній групі дівчат (ЗНУ) все ж вдалося провести 11 занять із профілактики куріння для 260 учнів 4 шкіл міста Запоріжжя. Діти з цікавістю слухали поданий матеріал та жваво брали участь в обговореннях. Педагоги, в свою чергу, відзначали високий рівень підготовки студентів та актуальний, добре дібраний матеріал.

Ми дуже радіємо, коли бачимо професійно-орієнтованих та високо вмотивованих студентів! Не зважаючи на те, що для студентів НУ «Запорізька політехніка» практика закінчилась, вони залюбки відгукнулись на наше прохання провести квест (який розробляли разом із фахівцями Центру «Флоренс») з профілактики конфліктів для учнів 10 класу однієї зі шкіл міста. Хоча виявилось, що школярі досить обізнані з даної теми і майже без проблем подолали всі завдання. Як студентам, так і підліткам дуже сподобалась така форма вивчення матеріалу. Найцікавіше школярам було знаходити вирішення конкретних ситуацій та розібратись у видах булінгу.

 

Після проведення презентації не сварили, а обговорювали те, що вдалося і що потрібно виправити.»

Алла

 

«Дуже класно, що нам не просто дали тему і сказали, що це потрібно зробити. А спочатку показали приклад (зразок), а вже потім ми самі робили.»

Юля

 

 

«Ми намагались якомога більше виконати завдань для програми «Кенгуру», оскільки на власні очі бачили як нелегко там працювати і  наскільки потрібні ці методичні матеріали для занять.»

Лера

 

 

«Найбільше мені сподобалось, що постійно є взаємодія. Відкрита інформація, контакт зі всіма співробітниками. Нас не кинули напризволяще, а підказували, спрямовували.»

Оля

 

 

«Під час підготовки занять для школярів я багато чого нового дізналась і для себе. Думаю, воно мені точно знадобиться у житті!»

Майя

 

 

Проект «Шкільна медіація»

Уже третій рік поспіль ЗОГО «Флоренс» продовжує роботу над покращенням психологічного середовища у закладах освіти.

Цього навчального року в проекті «Шкільна медіація» дві нові школи-учасниці (№51 та №80). Психологи цих шкіл дуже зраділи можливості участі у проекті. Одразу після робочої зустрічі обидва координатори розпочали активну діяльність з інформування батьківської та учнівської спільнот про створення центру порозуміння в їхніх школах, відбору кандидатів у медіатори. У жовтні для відібраних школярів та шкільних психологів були проведено чотириденні тренінги «Базові навички медіатора», за результатами яких були створені дві нові служби порозуміння «Прометей» та «Fire Fox».

Листопад став першим місяцем активної самостійної роботи новостворених шкільних центрів порозуміння. Медіатори розробили та виготовили різноманітні інформаційні матеріали про ШСП: стіннівку, інформаційний стенд, буклети, візитівки служби, розташували інформацію про службу на шкільних сайтах. А у ЗОШ №80 до того ж створили групи в популярних соціальних мережах, де розповідали про переваги медіації, вирішення конфліктів мирним шляхом та про діяльність  служби. Крім цього обидві команди провели презентаційні кампанії: по класах, на засіданні батьківської ради, для вчителів, загальношкільну рекламну кампанію. Вже в грудні в одній зі шкіл відбулися перші медіації, а для хлопців 5-6 класів навчені медіатори та координатор провели «Коло порозуміння».

Одним із напрямків діяльності шкільної служби порозуміння є робота з профілактики конфліктів та розповсюдження культури ненасильницької поведінки. На запрошення класних керівників медіатори розробили та провели заняття «Толерантність або вчимося співчувати», «У дружбі наша сила» та інші. Обидві команди організовували загальношкільні заходи: «Ялинка добрих побажань», «День доброти», «Батл хорів», «Тиждень психології» тощо. Команда «Fire Fox» зі своїми відеороликами брали участь у міському та Всеукраїнському конкурсах: «Чілдрен кінофест – 2020», «Media school – 2020», «З любов’ю до рідного краю», де посіли призові місця!

Оскільки метою проєкту «Шкільна медіація» є не тільки створення ШСП, а й розповсюдження культури ненасильницької взаємодії, важлива сталість роботи. Тож  фахівці Центру «Флоренс» активно створювали умови для того, щоб координатори усіх ШСП мали змогу обмінюватися досвідом, спілкуватися, надихати та підтримувати  один одного. Для цього в січні було проведено Круглий стіл за участі координаторів чотирьох ШСП наших проектів, а в травні, при співпраці з ЗОІППО, медіатори взяли участь у Едьютон-вебінарі «Медіація у закладах освіти Запорізького регіону», де поділилися власними досягненнями та познайомилися з результатами роботи кількох ШСП Запорізької області. 

На жаль, несприятлива епідеміологічна ситуація внесла свої корективи у плани роботи проєкту «Шкільна медіація»: не були проведені деякі заплановані медіаторами та фахівцями ЗОГО «Флоренс» заходи, кількість медіацій була менша за очікувану. Разом із учасниками проєкту ми намагалися пристосуватися до умов та користувалися можливостями мережі Інтернет: проводили заняття для медіаторів із розвитку та вдосконалення навичок, брали участь у круглих столах, конференціях. Розповсюджуючи відомості про шкільну медіацію та розмірковуючи про її розвиток і перспективи, координатори та медіатори продовжували проводити акції та флешмоби онлайн, розповідати про медіацію, укорінюючи цінності толерантності, прийняття та людяності. 

 

Семінари, конференції, круглі столи

25 вересня на базі Запорізького національного університету відбулася міжнародна науково-практична конференція «Демократизація та гуманізація вітчизняного суспільства: досвід україно-канадської взаємодії», у якій ЗОГО «Флоренс» виступив як співорганізатор. На конференції були присутні близько 100 осіб.

На пленарному засіданні директор ЗОГО «Флоренс» Л. Романенкова виступила з доповіддю «Уроки україно-канадської взаємодії. Погляд у майбутнє» та була одним із координаторів секції з демократизації процесу освіти. Також було обговорено 25-річний досвід взаємодії професора Отто та професорки Флоренс Дріджер із Запорізьким національним університетом, а також розвиток соціальних програм в Україні. А під час роботи секцій/ майстер-класів у всіх присутніх була унікальна можливість поспілкуватись з іноземними фахівцями-практиками та почути відповіді на запитання. У контексті конференції було організовано екскурсію по місту Запоріжжя та розглянуто вклад менонітів в історію міста.

У листопаді фахівці ЗОГО «Флоренс» активно займалися підвищенням кваліфікації. Руденко О.Ю. взяла участь у міжнародній конференції «Медіація. Від конфлікту до співробітництва» у м. Дніпро, на якій ознайомилася з новими поглядами щодо пошуку рішень «виграв/виграв», відвідала майстер-клас із роботи з вигорання та дізналась про нові цікаві методи подання інформації.

У цей же час керівник програми «Кенгуру» Івашко О.М. отримала унікальну можливість відвідати міжнародну практичну конференцію з питань аутизму, організовану фондом «Дитина з майбутнім» у Києві. На конференції учасники мали змогу ознайомитися з досвідом роботи закордонних фахівців з людьми з аутизмом та науковими відкриттями в його дослідженні. Дано багато практичних рекомендацій і завдань на семінарах. Та найголовніше, що дала ця конференція – усвідомлення, що ми всі робимо одну важливу справу.

Також восени співробітники Центру «Флоренс» відвідали Менонітський сімейний дім. Розповіли про наші напрямки діяльності як клієнтам, так і співробітникам. З інтересом сприймалася інформація про всі програми. Ймовірно, ми знову будемо розглядати можливість залучення студентів старших курсів до роботи організації під час практики.

Цього року наші фахівці традиційно взяли участь у саміті Менонітського Центрального Комітету. Зустріч було присвячено кращим практикам оцінювання потреб у миротворчій роботі і кращим способам відповіді на ці потреби. У рамках саміту відбулася індивідуальна зустріч із фахівцем з миробудування Гораном Божичевічем. 

У грудні фахівці ЗОГО «Флоренс» взяли участь у круглому столі «Стоп-булінг: ресурси, можливості, команда», організаторами якого виступили БО «Храм» та Громадська правозахисна організація «Егіда-Запоріжжя». Мета участі – знайомство зі школами, які проводять заняття з профілактики насильства та реклама діяльності Центру «Флоренс» в цій галузі.

У результаті було прийнято рішення про написання спільного методичного посібника в допомогу школам по роботі з булінгу.

На конференції, організованій Запорізьким обласним інститутом післядипломної педагогічної освіти: «Досвід та перспективи в розвитку інклюзивної освіти в Україні: регіональний аспект», директор ЗОГО «Флоренс» Романенкова Л.О. провела майстер клас на тему «Міжнародні аспекти іноземної освіти».

На запрошення БФ «Карітас-Запоріжжя», Дулова О.В. взяла участь у тренінгу: «Діалог і медіація як методи досягнення соціальної згуртованості» з тренеркою-медіаторкою Катериною Наровською. 

У лютому співробітники ЗОГО «Флоренс» були учасниками панельної дискусії «Розвиток партнерських відносин між закладами професійної (професійно-технічної) освіти та соціальними партнерами», яка відбулася на базі Навчально-методичного центру професійно-технічної освіти у Запорізькій області.

Наші фахівці провели інтерактивний тест на знання інклюзивної мови та декілька тренінгових вправ, які доводять, що інклюзія є одним із факторів гуманізації суспільства, презентували присутнім тренінги та лекції, які пропонує ЗОГО «Флоренс» для проведення занять зі здобувачами освіти, батьками та педагогічним колективом.

 У березні спеціалісти Центру взяли участь у міському комплексному практикумі: “Створення в закладах освіти середовища, вільного від насильства”, який відбувався у КЗ “Кінотеатр ім. О. Довженко”. Дулова О.В. виступила спікером секції «Абетка безпеки закладу освіти». Організатор заходу – Науково-методичний центр департаменту освіти і науки ЗМР.

Наприкінці травня відбулася відеозустріч «Nearness іn Times of Distance», на якій були присутні представники університетів п’яти  країн. У ході міжнародної зустрічі обговорили різноманітні питання: вплив пандемії COVID-19 та карантину на соціоекономічну ситуацію в країні, на професійну діяльність й особисте життя. Викладачі різних країн поділилися досвідом дистанційного навчання та визначили його потенціал і певні недоліки. Серед мінусів дистанційного навчання визначили відсутність живого спілкування викладачів та студентів, яке не має технічних обмежень та надає можливості особистісно взаємодіяти. Також на зустрічі обговорили потенційні можливості подальшої міжнародної співпраці.

 

Проєкт «Я – красива!»

У рамках продовження роботи за проєктом «Я – красива!» протягом року проводилася підготовка до зустрічі учасниць усіх п’яти груп. Свято відбулося в  Будинку культури «ЗАЗ» на початку грудня 2019. Всі колишні учасниці були дуже раді щодо можливості зустрітися знову. Мета заходу – об’єднати активних, ініціативних людей золотого віку, познайомити їх одна з одною для подальшого спілкування. На заході була присутня переважна більшість учасниць (40 жінок). Ошатно вдягнені, з гарним настроєм жінки співали, танцювали, грали та просто спілкувались. Протягом заходу була змога пригадати деякі епізоди занять, переглянувши відеоролики та випити чаю та поласувати смаколиками.

Було проведено підготовку занять та набору учасниць до нової групи. Розроблено і поширено флаєри, розміщено інформацію в мережі Інтернет. Проєкт планувалося зробити частково платним. На жаль, люди похилого віку не знайшли можливості оплатити участь у проєкті. Фахівці ЗОГО  «Флоренс» розглядають різні можливі варіанти його фінансування.

Продовжується пошук потенційних учасників нового проєкту. Підтримуються зв’язки з учасницями попередніх років, на їх запрошення було відвідано заходи, в яких вони брали участь (концерт у БК ім. Шевченка, спектакль в БК «Титан»).

 

 

 

Кількісний звіт