Підсумки діяльності: Річний звіт 2018-2019

Програма «Кенгуру»

Програма «Кенгуру» займається ранньою соціальною реабілітацією дітей з особливими потребами від 2 до 7 років. За цей рік програму відвідало 18 дітей. Це діти з розладами аутичного спектру, синдромом Дауна та проблемами опорно-рухового апарату.

Цей рік запам’ятався нашим співробітникам великою кількістю волонтерів (студенти коледжу, ЗНУ, мед університету тощо). Вони допомагали на прогулянках, групових заняттях, проводили індивідуальні заняття разом зі спеціалістом, організовували ігри та показували вистави дітям. Малюки залюбки знайомилися з новими людьми та вчилися встановлювати контакт  із ними. Новою формою роботи для нас стали інформаційні зустрічі зі студентами, де вони ставили спеціалістам запитання стосовно роботи з дітьми.

Наші співробітники протягом року підвищували свій професійний рівень. Відвідали розвиваючий центр «Ладо» у Харкові, де прослухали семінари по особливостям роботи за методикою РЕСS, Томатіс терапії, сенсорній інтеграції; семінар-практикум із захисту прав дітей; фестиваль педагогічних ідей, де ознайомилися з новими ідеями організації та проведення навчальних занять для дітей. Окрім цього наш співробітник провів навчальний майстер-клас на конференції присвяченій інклюзії в школі по взаємодії дітей «норма» та «патологія».

Щотижня малюки відвідували музичні заняття. На цих заняттях діти освоювали зовсім нові форми роботи: вчилися диригувати під супровід музичних інструментів, робили постановки дитячих пісень та найскладніше було навчитися танцювати в парах. Тепер як тільки діти чують знайому пісню – швиденько біжать знайти собі партнера для танцю. Великим досягненням стало те, що всі діти в кінці кожного заняття слухають класичну музику і заспокоюються.  П’ять дітей залишалися після кожного музичного заняття і займалися індивідуально з музичним терапевтом (слухали музику, вивчали прості мелодії). Музичні заняття також відвідували малюки з проекту «Кенгурятко», що викликало у дітей цікавість і надало новий досвід спілкування з однолітками.

Наш фізреабілітолог продовжив проводити сеанси масажу для дітей. Заняття з ЛФК ставали більш різноманітнішими. Кожного разу фізичні вправи доповнювались дидактичними та логопедичними завданнями, тож діти залюбки їх виконували. Помітили, що ефективними є парні форми роботи, де діти мають можливість допомогти одне одному. «Веселі старти» з естафетами, активні ігри  (щомісяця нова гра), катання на велосипедах та багато інших завдань для розвитку фізичних здібностей дітей.

Кожного тижня діти знайомилися з новою темою (тварини, сім’я, професії, частини тіла та ін.). Всі отримані знання закріплювали на практичних заняттях (виконували аплікації, малювали, висаджували квіти, годували птахів у годівниці та багато іншого). Спільно створювали лялькові вистави, що давало малюкам можливість проявити свої творчі здібності. Навіть діти, які не мають вербальних навичок, залюбки приймали участь в таких заходах і намагалися емоціями передати зміст.

В цьому році ми відвідали Олександрівський парк, розважальний центр «Smilepark», ЦПКВ «Дубовий гай» (де каталися на конях), супермаркет «АТБ», виставу в БК «Дробязко», БК «ЗАЗ».

Цей рік був активним та динамічним. Велика кількість сюжетно-рольових ігор («ресторан», «космонавти») та тематичних днів («день індіанця», «пірати», «супергерої», «рятівники»). Діти не лише отримували нові знання, а ще й освоювали нові професії. Запам’яталася і дітям і дорослим гра в індіанців. Хлопці та дівчата розмальовували обличчя фарбами, прикрашали волосся пір’ям, власноруч виготовляли намисто та браслети з новими індіанськими іменами. Після чого рибалили, полювали на бізона, видували «кульки миру». Навіть йдучи додому, діти просили називати їх новим ім’ям.

Клоуни «Сміхоноси» відвідували наших малюків двічі на місяць. Завдяки цим зустрічам діти розвивають свою фантазію, стають більш розкутими та впевненими в собі. Кожна дитина отримує увагу та радіє цікавим пригодам, які готують для них клоуни.

Заняття з собакою (каністерапія) дають дуже значні результати. Хлопчик, що забирав у дітей всі іграшки, ні з ким не ділився, почав годувати собаку, а потім обмінюватися з нею іграшками, а згодом і взагалі віддавав усі свої іграшки їй. Поступово цю навичку почав переносити на спілкування з однолітками. Якщо хоче якусь іграшку – намагається обміняти її на іншу. Ще однією перемогою стало те, що хлопчик, який панічно боявся собаки (не хотів навіть заходити до кімнати з нею) – почав заходити до кімнати. Спочатку ховався за спеціаліста, а тепер уже гладить і годує собачку. Значним досягнення стало і те, що більшість дітей з аутичними розладами, які просто не звертали уваги на тварину – тепер залюбки спілкуються з нею, спрямовуючи всі свої дії на собаку, а не на сторонні предмети.

В цьому році ми змогли придбати яскраве кольорове покриття на дитячий майданчик. Тепер діти можуть не лише бігати, грати, а й відпочити на вулиці, пограти на килимку.

Малюкам дуже подобаються водні процедури. Взимку діти відвідували сауну з басейном, а влітку купалися в надувному басейні.

 

Проект «Кенгурятко»

Проект «Кенгурятко» здійснює ранню психологічну реабілітацію для дітей з особливими потребами від 2 до 7 років.

Протягом року 15 дітей відвідували заняття з проекту «Кенгурятко». Для кожного малюка була розроблена індивідуальна програма психологічної реабілітації, яка включала такі напрямки: розвиток і корекція емоційно-поведінкової сфери; розвиток і корекція пізнавальної сфери; розвиток комунікативних навичок; надання допомоги сім’ям з особливою дитиною, консультування батьків; адаптація особливої дитини в соціумі.

Протягом року були організовані і проведені навчальні семінари для батьків на такі теми: «Дитячі істерики. Як впоратися?»; «Дитячі маніпуляції: як розпізнати та запобігти»; «Емоційне вигорання батьків. Способи самодопомоги».

Ми дуже радіємо, що нам вдалося створити такий простір, де батьки особливих діток можуть не тільки отримувати безліч корисної інформації та практичних рекомендацій, а й обмінюватися особистим досвідом, своїми перемогами і досягненнями у вихованні та навчанні дитини.

У травні керівник проекту «Кенгурятко» брала участь у Загальноміській конференції «Досвід впровадження інклюзивної освіти міста Запоріжжя. Формування сімейного світогляду в межах реформування освітньої системи», у рамках якої провела майстер клас: «Дитина з розладами аутистичного спектру: як знайти підхід та організувати роботу». В рамках майстер класу були розглянуті основні форми роботи спеціаліста із дитиною з аутизмом, та надані практичні рекомендації щодо організації та здійснення роботи з дітьми, що мають розлади аутистичного спектру.

За час існування проекту спостерігається стійка позитивна динаміка у розвитку вихованців. Це спільна перемога колективу спеціалістів та батьків, це наша віра у дитину, в її успіх, а також індивідуальний підхід, кропітка щоденна праця, і, безперечно, любов. Все це творить справжнє диво і розкриває надзвичайний потенціал, який є у кожного нашого вихованця! Саме батьки помічають перші перемоги своєї дитини і діляться ними з нами!

 

Моя донька біжить на заняття, як на свято. У неї безліч позитивних змін за цей рік. Вона стала розуміти звернену мову, виконувати прохання. Мовлення моєї доньки стало більш усвідомленим, з’явились фрази: «Я хочу», «Дай мені». З’являються питання: «Хто там?», «Де?», «Куди?», «Скільки коштує?». Покращилась моторика, з’явилась усвідомлена гра. Кількість істерик скоротилась, завдяки тому, що ми вже можемо вести простий діалог. Моя дитина намагається повторювати мої рухи, просить повторювати її: «Роби, як я». Вона вивчила багато різних кольорів, форм, звуків, рухів. Завдяки груповим заняттям дитина тепер не боїться інших дітей, вчиться з ними спілкуватися.

 

Окрема вдячність за проведення освітніх семінарів для батьків, які були дуже корисні для мене.

 

Майже рік тому, моєму синові поставили невтішний діагноз – Класичний аутизм Каннера. У процесі занять ми побачили різкий прогрес. Він став слухняним, вивчив кольори, фігури, протилежності, тварин, фрукти, овочі тощо. З легкістю почав сортувати за категоріями та складати логічні пари, прості пазли, лото, навчився сидіти за столом, став виконувати інструкції, прохання, з’явилась мовна та моторна імітація, та нарешті з’явились перші слова. Дитина почала користуватися туалетом самостійно, розширився раціон. Паралельно велась додаткова робота з іншими фахівцями. 
Через пів року занять мій син почав помічати дітей на вулиці, вітався та прощався з ними, посміхався у відповідь, почав грати з ними. На вулиці спокійно ходив за руку, припинив тікати, почав краще взаємодіяти зі старшою сестрою, спокійно ходив в незнайомі місця.
Помічається впевнений прогрес в розвитку мовлення: мій син став зв’язувати 2-4 слова у речення, що правда, без використання союзів і неправильним закінченням. Звісно мова ще не зовсім чітка і відстає від вікової норми.

 

Соцiальнi акцiї

18 квітня 2019 року ЗОГО «Флоренс» відзначила 10-річний ювілей святкового інтегративного заходу «Світ великих сердець».

Цього року було дещо змінено програму свята. Розпочалося все брифінгом представників адміністрації міста та області, організаторів концерту та ЗМІ. Метою зустрічі було спілкування стосовно взаємодії державних та громадських організацій щодо питань інтеграції дітей з особливими потребами у суспільство.

Традиційна ігротека для дітей була замінена цікавою інтермедією. Разом з молодими, енергійними, професійними аніматорами та артистами гості танцювали, жартували, брали участь у конкурсах.

Далі всіх гостей вже з нетерпінням чекали у глядацькій залі. Тут організатори підготували дійсно чудове свято! На сцену по черзі виходили різні колективи, пісні змінювались танцями, танці – музичними композиціями. Та завжди незмінним залишались захоплені погляди глядачів, гучні оплески протягом усього концерту та надзвичайні, ні з чим не порівняні, емоції всіх присутніх.

У чуйних та зворушливих, веселих та запальних номерах організатори свята поєднали різних дітей. У спільних номерах на сцену виходили діти з інвалідністю та звичайні школярі. Від їх щирості, емоційності, бажання довести, що вони найкращі у глядачів час від часу щемило в носі, а на очі навертались сльози.

Всього на свято цього року було запрошено понад 300 гостей! Це діти із загальноосвітніх шкіл міста, вихованці шкіл-інтернатів міста та області, клієнти територіальних відділів надання соціальних послуг та просто небайдужі жителі міста Запоріжжя. Для них підготували свої творчі номери 150 учнів та вихованців шкіл, шкіл-інтернатів та шкіл мистецтв.

Допомога студентів в процесі підготовки та проведенні концерту була просто неоціненною. Вони хвилювались разом із учасниками, веселились із глядачами та встигали виконувати всі завдання від організаторів. Вихід такі яскраві емоції знайшли вже після виконання фінальної пісні. Волонтери стрибали по сцені, співали, танцювали, фотографувались разом із учасниками!

Великим досягненням став дозвіл батьків вихованців програми «Кенгуру» ЗОГО «Флоренс» на участь у концерті. Малюки змогли подолати свій страх і абсолютно всі вийшли на велику сцену (більшість вперше).

Всього за 10 років у святі взяли участь 413 волонтерів; 699 талановитих хлопців та дівчат вийшли на сцену; було представлено 119 творчих номерів; на свято завітало 3303 глядачів з усього міста та області; створено 288 ігрових станцій перед концертом, на яких було виграно безліч цукерок, канцелярського приладдя, іграшок тощо.

Безмежно вдячні всім, хто щороку знаходить сили, час та фінанси допомогти нам у такій нелегкій та дуже благородній справі!

 

«Концерт нам з дружиною дуже сподобався! Час від часу виникало відчуття кому в горлі. І це не тільки під час виступу мого сина, а і дивлячись на інших дітей. Вони такі талановиті!»

 

Програма «Здорове поколiння»

  

Цей навчальний рік став завершальним для частини програми «Здорове покоління» – трирічного проекту «Територія Z(здоров’я)», в якому брали участь по три класи з трьох шкіл міста Запоріжжя (число три – «магічне» для цього проекту). Наші учасники подорослішали ще на рік, та вже представляли 9, 10 та 11 класи.

Основною формою роботи у 2018-2019 навчальному році були інтерактивні лекції з елементами тренінгу. Тематика занять була спрямована на розкриття актуальних питань та викликів. Наприклад, одним з найпопулярніших  було заняття, присвячене протидії булінгу. Під час роботи з підлітками розглядали питання насильства в шкільному середовищі,  визначали хто є учасниками булінгу та яких наслідків вони зазнають,  розбирали алгоритм дій, в разі виникнення таких ситуацій, розробляли власні знаки протидії шкільному насильству. З батьками з’ясовували як розпізнавати булінг, а також як саме діяти в таких ситуаціях, щоб не нашкодити. Із вчителями розглядали як профілактичні заходи, так і засоби виявлення та комплексного подолання насильства. Всі учасники зустрічей отримали буклети з корисною інформацією.

Під час заняття «Я та Інтернет» підлітки мали нагоду самостійно протестувати себе на наявність схильності до залежності від ґаджетів та Інтернет-мережі. Зрозуміло, що сучасне життя важко уявити собі без цих досягнень людства, але ми мали на меті актуалізувати пошук дітьми особистого здорового балансу між віртуальним та реальним світом, що, зрештою, переважно вдавалося.

Ще однією провідною темою обговорення з дітьми була тема емоцій та емоційного інтелекту, оскільки ці чинники є дуже важливою складовою не тільки психічного, а й фізичного та соціального здоров’я людини. Дискутували з приводу різних аспектів так званих негативних та позитивних емоцій, важливості проживання кожної емоції. Випробовували передачу та сприйняття емоцій через пози, жести та мімічні прояви, а також їх вплив на емоційний стан.  Набували вмінь впливати на свій психоемоційний стан, вгамовувати хвилювання перед іспитами або важливими виступами.

Змусила підлітків замислитися про свою відповідальність за майбутнє не тільки власне, а й нащадків, тема про розлади алкогольної фетопатії (в Україні ця проблема досі залишається мало висвітленою). Дехто з дівчат після цього заняття заявляли про намір відмовитися від вживання навіть слабоалкогольних  напоїв.

Актуальною залишається в Україні проблема ВІЛ/СНІДу, тому цій темі  теж були присвячені заняття. Особливо захопливим був квест, який мав на меті закріпити набуті знання. Діти натхненно виконували  завдання, відповідали на питання та демонстрували свою обізнаність.

З підсумкових анкет ми дізналися, що школярі запам’ятали заняття, де мали нагоду спланувати сімейний бюджет – це було цікаво і корисно.

Зустрічі з вчителями проводились з актуальних для них питань, наприклад з профілактики професійного вигорання.

Школи-учасниці проекту «Територія Z» традиційно отримали книжки з методичними матеріалами, що дасть змогу відтворювати подібні заняття повністю або частково з іншими учнями.

Всього було проведено 6 зустрічей з педагогами, більше 100 занять з учнями,  4 зустрічі з батьками.

Дискусії, що виникали під час занять, питання, які поставали в обговореннях, були іноді доволі глибокі, іноді несподівані, але майже всі вони демонстрували, що наше спілкування спонукало підлітків замислюватись та розмірковувати, що ймовірно сприятиме більш свідомому ставленню до свого здоров’я та життя.

Цього навчального року на прохання батьків та вчителів було розроблено та проведено вже декілька занять зі статевого виховання для учнів четвертих класів – окремо для хлопчиків та дівчаток. Часто батьки або соромляться, або не знають як розповідати дітям про дорослішання. Тож наші спеціалісти допомогли з вирішенням цього завдання. Тема статевого виховання є дуже важливою в контексті здоров’я, тож є необхідність у наданні системних достовірних знань дітям відповідно їх віку.

 

«Як мама в цьому всьому розбирається?!» (заняття з планування бюджету)

«Виявляється і в негативних емоціях може бути щось позитивне»

 

Проект «Шкiльна медiaцiя»

Вже другий навчальний рік поспіль ЗОГО «Флоренс» реалізовує проект «Шкільна медіація» у двох школах міста Запоріжжя.

2018 – 2019 навчальний рік виявився не менш насиченим та цікавим ніж попередній. Заявивши у минулому році про Шкільну службу розв’язання конфліктів як дуже дієву, наші медіатори, під керівництвом шановних координаторів, продовжили свою роботу із конфліктами та їх наслідками.

У зв’язку із тим, що частина медіаторів закінчила школу, координатори розпочали рік із відбору нових школярів. Слід зазначити, що саме завдяки активній роботі шкільних служб минулого року, частина учнів самостійно зверталася до координаторів з проханням прийняти їх у команду. Ми радіємо, що дякуючи проекту у школярів є можливість отримати нові знання та досвід у вирішенні конфліктних ситуацій, а також поліпшити якість шкільного життя.

Всього за минулий рік спільними зусиллями було проведено 44 медіаційні процеси для 101 особи. Деякі особливо складні медіації (наприклад, між вчителями, учнями старших класів, або там, де до процесу потрібно було залучати батьків) проводили самі координатори.

З метою розвитку ефективної комунікації, ознайомлення з навичками неконфліктної поведінки та запобігання булінгу медіаторами було проведено 46 профілактичних занять для учнів 2-9 класів.

Також медіатори активно приймали участь у загальношкільних заходах. Наприклад, до Міжнародного дня толерантності, медіатори обох Шкільних служб підготували інформаційні куточки, ігри з толерантності та танцювальний флешмоб. А напередодні святкування Нового року медіатори підготували та провели товариський квест для учнів 9-10 класів.

За запитом адміністрації медіатори шкільної служби «Ерідан» провели тренінги для учнів 6 класів на тему «Чи можливо прожити без конфліктів?» В свою чергу координатор Ірина провела тренінг для батьків підлітків «На шляху до взаєморозуміння» для якого було використано матеріали із курсу підготовки медіаторів.

Під кінець навчального року фахівці Центру «Флоренс» зустрілися з координаторами обох Шкільних служб для підведення підсумків роботи за рік. Обидві психологині висловили щиру подяку за можливість реалізації даного проекту саме в їхніх школах. Це підвищило рейтинг школи, статус шкільного психолога, допомогло зменшити кількість вирішення конфліктів школярами фізичним шляхом.

Фахівцями ЗОГО «Флоренс» вже зроблені деякі кроки щодо продовження життя проекту: відбулися зустрічі із адміністрацією двох інших шкіл міста Запоріжжя, в яких буде реалізовано проект на наступний 2019 – 2020 навчальний рік.

 

«За цей рік я багато чому навчилася. Завдяки всім цим заняттям мені стало легше жити. Тепер я можу набагато легше домовлятися з людьми. До того, як потрапити в таку чудову команду, я думала, що бути медіатором це нудно. Але тепер радію, що є частиною чогось значущого.»

За цей час я стала розуміти людей, більше дослухатися до них. Насправді це неймовірний досвід, який знадобиться мені і у роботі, і у житті.

 

Проект «Я – красива!»

У жовтні відбулася зустріч з четвертою групою учасниць. З моменту завершального заняття пройшло 6 місяців. Всі випускниці із задоволенням прийняли запрошення. Співробітники Центру «Флоренс» і не очікували, що жінки на стільки здорово підготуються до зустрічі! Кожна прийшла дуже ошатно вдягнена, всі деталі гардеробу та аксесуари були ретельно підібрані. Як пізніше поділилися учасниці, деякі з них напередодні навіть спеціально відвідали перукарню, щоб відмінно виглядати.
На зустрічі також були присутні наші партнери з Канади Отто і Флоренс Дріджер. Ми запитали, наскільки змінилося життя учасниць після завершення проекту. Практично всі відповіли, що крім конкретних рекомендацій, отримали знання на перспективу, які успішно використовують у повсякденному житті.
Цього року всі співробітники Центру «Флоренс» відчули неабияку гордість! В один із днів нам зателефонували із Запорізького обласного управління соціального захисту населення та розповіли, що в місті Пологи пройшла фінальна зустріч учасниць проекту «Наші Пави». Прототипом став проект Центру «Флоренс» «Я – красива!». Ми дуже раді, що сім учасниць (а також їхні рідні та близькі) змогли отримати позитивні емоції і заряд бадьорості від проекту!
У зв’язку з високим інтересом, ми стали розглядати можливість повторення проекту, але зі зміною змісту. Наприклад, додати теми духовності людини, а також аспекти смерті і вмирання.
Весною була набрана п’ята група проекту «Я – красива!».
Група складалася з дуже освічених, цікавих жінок. На наш погляд, вони із задоволенням взаємодіяли одна з одною, ділилися важливою інформацією щодо соціального захисту, з правових питань і просто ділилися порадами як залишатися красивою в будь-якому віці.
Заняття охоплювали питання позитивного мислення, конфліктів і шляхів їх вирішення, взаємодії з дорослими дітьми. Також обговорювалися питання як правильно одягатися коли тобі вже за 60. Крім того, були обговорені теми, пов’язані з плануванням вільного часу, любов’ю та духовними аспектами вмирання. Учасниці розповіли, що на собі відчували стадії горя, про які йшлося на занятті. Вони відзначили, що при виконанні, на перший погляд, простих вправ, починають інакше дивитися на буденні речі.
Довгоочікуване жінками перевтілення проходило в декілька етапів. Спочатку учасниці відвідали салон “Estetic Education”, де кожній було обрано нову довжину та колір волосся, зроблено корекцію брів. Трохи згодом майстри Запорізького вищого училища моди і стилю зробили стильні зачіски всім жінкам, а представники компанії «Mary Kay» – професійний макіяж. Оновлені, з гарним настроєм чарівні учасниці проекту відвідали фотосесію від фотографа Лідії Левченко.
Ми отримали неабияке задоволення від проекту «Я – красива!»
Сподіваємося, що наші учасниці також!

 

«Виявляється, фотосесія це не так вже і легко. Проте надзвичайно цікаво!»

«Як би хотілося багато речей, про які ви тут розповідаєте, знати раніше! Багато б помилок по життю вдалося б уникнути!»

 

Участь у семiнарах i конференцiях

На початку 2018-2019 навчального року співробітники Центру «Флоренс» взяли участь в науково-практичному семінарі «Неформальна освіта дорослих: досвід і перспективи». Зустріч була організована факультетом Соціальної педагогіки та психології Запорізького національного університету. Наші фахівці поділилися досвідом організації та проведення проекту «Я – красива!» для жінок зрілого віку, а також говорили про те, що безпосередньо через навчання можна зробити людей більш щасливими.

Фахівці Центру «Флоренс» взяли участь в он-лайн конференції “Медико-соціальні проблеми в теорії і практиці соціальної роботи» Глухівського національного педагогічного університету ім. О. Довженка. Обговорювалися питання соціальної роботи в контексті системи охорони здоров’я. Ми розповідали про досвід роботи студентів і викладачів в Молочанській психіатричній лікарні і Запорізькому обласному онкологічному диспансері.

Фахівці ЗОГО «Флоренс» відвідали чотириденний тренінг з миротворчості, організований колегами із Менонітського Центрального Комітету. Ведучими виступили тренер із Хорватії Горан Божичевич та представник організації «Дух і літера» Тетяна Калініченко (м. Київ). Під час тренінгу усі присутні мали змогу поділитися навичками роботи із молоддю, отримати корисний досвід щодо розвитку руху миротворчості у країні, яка пережила війну та просто цікаво провести час.

Разом із фахівцем Центру «Флоренс» на цей тренінг було запрошено одного із координаторів проекту «Шкільна медіація».

Традиційно фахівці ЗОГО «Флоренс» прийняли участь у семінарах та саміті наших колег із Менонітського Центрального Комітету. Мета саміту – ознайомлення партнерів з діяльністю інших організацій. Окрім практичних занять із написання звітів за грантами та використання «Рекомендацій із захисту прав дитини» у діяльності організації, було дуже цікаво послухати виступ Джосефа Кемпбела «Досвід Північної Ірландії: 30-річний шлях до миру». Були представлені різні форми використання принципів медіації:  в конфліктних ситуаціях після військових дій, церковних та сімейних спорах.

На запрошення БФ «БО «Карітас-Запоріжжя» взяли участь у дводенному тренінгу «Медіаційні компетенції та ненасильницьке спілкування як інструменти ефективної комунікації». Разом із колегами ми вивчали медіаційні підходи в роботі із запереченнями, розбиралися в інтересах та потребах, тощо.

Триває підготовка до осінньої міжнародної конференції Запорізького національного університету за участю Центру «Флоренс». Визначені учасники пленарного засідання, розроблено секції та визначені модератори секцій з української та канадської сторін.

За результатами міжнародної конференції «Європейські перспективи сенсу життя» (Запоріжжя, 2018 р.) було видано збірку матеріалів «Conditions of Meaningful Life. European & International Perspectives». До збірки увійшли матеріали співавтора видання Л. Романенкової «The Meaning of Life and its Significance in a Difficult Period of Ukrainian Society».

 

Навчання практикiв соцiальної сфери

Восени Центр «Флоренс» продовжив співпрацю з Запорізьким обласним інститутом післядипломної педагогічної освіти. Співробітники Центру «Флоренс» брали участь в проведенні іспиту з підбору кадрів до ресурсного центру при інституті. Новостворений центр надаватиме допомогу дітям з особливими потребами та їх сім’ям.
Для студентів спеціальності «соціальна педагогіка» Запорізького національного університету була прочитана лекція «Любов у літньому віці». Обговорення показало, що у деяких студентів змінилося ставлення до питань любові в цьому віці.
В березні відбулася зустріч з представниками Ресурсного центру Комунарського територіального відділу. Фахівцям Центру «Флоренс» було запропоновано взяти участь в конференції в травні 2019 року.
З метою підвищення кваліфікації, представниця нашої організації відвідала тренінг міжнародної медіаторки Еви Рамбали “Ненасильницьке спілкування” у м. Київ.
В квітні за підтримки Запорізького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти були проведені тренінгові заняття та лекції для соціальних педагогів шкіл міста та області. Обговорювали питання основних напрямків діяльності Центру «Флоренс», проводився аналіз програми «Кенгуру», «Кенгурятко», шкіл соціальної реабілітації та проекту «Я – красива!».
Також для фахівців було проведено лекційно-тренінгове заняття за темами «Булінг», «Інтернет-залежність», «Емоції», «Ненасильницька комунікація». Педагоги були налаштовані на звичайну лекцію, але приємно здивувалися практичному активному формату роботи.
Відбулась зустріч зі співробітниками БФ «БО «Карітас-Запоріжжя». Розглядали питання взаємодії у спільних проектах, грантах, участь в інтегративному концерті.
Центр «Флоренс» було запрошено взяти участь у загальноміській конференції «Досвід впровадження інклюзивної освіти у місті Запоріжжя. Формування сімейного світогляду в межах регулювання освітньої системи». Нашими фахівцями було проведено два майстер-класи: «Дитина з розладами аутистичного спектру: як знайти підхід та організувати роботу» та «Взаємодія дітей норма і патологія в процесі соціалізації».
Виступи фахівців Центру були з цікавістю сприйняті слухачами, проте на сьогоднішній день лише невелика кількість педагогів та психологів знають, як працювати з сім’ями, в яких виховуються діти з особливими потребами. На нашу думку це пов’язано з тим, що цей напрямок роботи ще не достатньо освоєно.
В цьому році було прийнято рішення на щомісячних нарадах співробітників Центру “Флоренс” знайомити штат з новими темами, як у галузі професійної діяльності, так і в галузі поліпшення якості життя самої людини. Протягом року для співробітників були проведені лекційні, тренінгові та практичні заняття за темами професійного вигорання, командотворення, управління емоціями, фізичної підготовки людини, етнічні аспекти культури та ін. Співробітники із задоволенням виконували поставлені завдання як теоретичного, так і практичного плану, показавши при цьому високий рівень роботи в команді.

 

Практика студентiв

В цьому році на практику до Центру «Флоренс» прийшло 52 студенти Запорізького національного університету. Це студенти І курсу магістратури (спеціальність «соціальна робота») та майбутні соціальні педагоги та соціальні працівники ІІ курсу Економіко-правничого коледжу ЗНУ.
Для студентів коледжу заняття відбувалися у традиційній формі тренінгів. Така форма допомагає краще зануритись у процес навчання і відразу ж спробувати застосувати поданий матеріал. Студенти знайомилися з новими формами та методами роботи, вирішували завдання на логіку, взаємодіяли в незвичній ситуації, вчилися формулювати такі питання, які дозволять отримати максимально якісні та чіткі відповіді, вивчали стратегії вирішення конфліктних ситуацій, тощо. Однією із нових форм роботи цього року став фотоквест. Молоді люди отримували завдання, для виконання яких мали домовитись із незнайомими людьми, задіяти навички роботи у команді та перевірити свою здатність приймати рішення у нестандартній ситуації.
З почуттям відповідальності юнаки та дівчата брали участь у житті програми «Кенгуру». Під час першої зустрічі з дітьми всі студенти дуже хвилювалися. Та наші малюки із великим задоволенням зустрічали нові обличчя і з радістю запрошували дорослих товаришів до ігор. Тому вже за короткий час перебування у програмі «Кенгуру» студенти почувалися більш вільно та розслаблено.
Великою допомогою була участь студентів у підготовці та проведенні щорічного інтегративного концерту «Світ великих сердець». Молоді люди брали участь у репетиціях творчого номеру вихованців програми «Кенгуру» ̶ на музичних заняттях разом із дітьми та педагогами вивчали танцювальні рухи. Згодом, під час концерту, частина студентів вийшла на сцену для виконання вивченого номеру. Та не лише у виступі на сцені полягала допомога студентів. Вони займались прикрашанням зали та фойє Будинку культури, допомагали творчим колективам знайти потрібну гримерку, вручали подарунки юним талантам, тощо.
Під час захисту звітів за результатами практики, більшість студентів зазначила, що саме програма «Кенгуру» та інтегративний концерт справили на них найбільше враження.

 

«Я зрозуміла як займатись плануванням, як працювати із конфліктами.

Що не завжди потрібно їх уникати».

«Дуже сподобалось те, що для нас відвідування практики стало не примусовим, а тим, чого нам дійсно хотілось! Окрім емоцій ми тут могли отримати корисний досвід».

«Під час практики я зрозуміла, що ця професія – це моє. Мені дуже сподобалось працювати із дітьми. Вони чудові тим, що вони особливі!».

«Я вже знала про два проекти вашої організації. Це робота з дітьми в школі – я знаю кілька дітей, які в проекті «Територія Z» і проект «Я – красива!» – моя знайома бабуся одна з учасниць. А тепер дізналась, що ваша організація реалізує набагато більше цікавих проектів».

 

Спiвпраця з закордонними фахiвцями

 

Співробітники Центру «Флоренс» взяли участь в першому уроці року в школі № 42 для учнів 10 класу. На зустрічі обговорювалися питання загальнолюдських цінностей і ролі молоді в побудові нової демократичної держави. В якості гостя на занятті був присутній американський громадянин Девід Маккітрік, який розповів про історію розвитку демократії в США. Учням сподобалося, що можна було почути справжню американську мову, ознайомиться з досвідом формування цінностей в інших країнах, поставити власні питання.

У вересні нас відвідали партнери з Mennonite Benevolent Society (Вінніпег, Канада) Луї Савацькі та Гарві Дік. В ході зустрічі обговорювалися питання діяльності організації, особливо такі напрямки, як робота з дітьми з особливими потребами за програмою «Кенгуру», та щорічний інтегративний концерт для жителів міста Запоріжжя та Запорізької області «Світ великих сердець». Наші колеги є основними грантодавцями за цими проектами. В якості веселої вправи їм було запропоновано зробити колаж «Я люблю Запорізький край».

У жовтні Центр «Флоренс» працював з партнерами з Канади – проф. Отто і проф. Флоренс Дріджер. Під час візиту наші партнери відвідали одну зі шкіл, де реалізується проект «Територія Z» і взяли участь у спільному засіданні шкільних центрів розв’язання конфліктів за проектом «Шкільна медіація».

Також були проведені наради з підготовки до святкування 25-річчя їх роботи в Україні, а також 15-річчя функціонування Центру «Флоренс». Був розроблений сценарій проведення міжнародної конференції на базі Запорізького національного університету «Демократизація і гуманізація українського суспільства через україно-канадське співробітництво» і сценарій проведення ювілею організації. В контексті роботи над цими заходами було проведено кілька зустрічей: з деканом факультету Соціальної педагогіки і психології ЗНУ доцентом Ольгою Пономаренко та послом Канади в Україні паном Романом Ващуком.

На зустрічі з послом обговорювалися питання можливості участі представника канадського посольства на святкуванні ювілею Центру «Флоренс».

У травні нас відвідали сімнадцять директорів Менонітських Центральних Комітетів. Було зроблено презентацію всіх програм і проектів, які реалізує на сьогодні Центр «Флоренс». Нам побажали успіхів у подальшій роботі, особливо в напрямку миротворчості.